Tevredenheid van Tielt-Wingenaars over hun gemeente neemt af

Op 23 januari 2024

De inwoners van Tielt-Winge zijn maar gematigd tevreden over hun gemeente. Dat blijkt uit de meest recente Gemeente-Stadsmonitor die de Vlaamse overheid om de drie jaar uitbrengt. De resultaten, die vandaag werden bekendgemaakt, bewijzen dat Tielt-Wingenaars globaal minder tevreden zijn dan drie jaar geleden en ook minder tevreden zijn dan de gemiddelde Vlaming. “Tijd voor verandering”, vindt kandidaat-burgemeester en Kamerlid Katrien Houtmeyers (N-VA).

Driejaarlijks onderzoekt de Vlaamse overheid of Vlamingen tevreden zijn over hun stad/gemeente. Uit de meest recente bevraging blijkt dat de inwoners van Tielt-Winge over het algemeen minder tevreden zijn dan de gemiddelde Vlaming. Enkel hun geluksgevoel (85%) en de tevredenheid over groen in hun buurt (85%) lag hoger dan in de rest van Vlaanderen. Waar Tielt-Winge wél slechter op scoorde: tevredenheid over de buurt (76%), over de gemeente (59%), over de loketdiensten (52%), over het sociale weefsel in de buurt (47%), over de digitale diensten (41%), over het feit of bewoners voldoende geconsulteerd worden (22%) en het vertrouwen in hun gemeentebestuur (18%).

“Die laatste twee cijfers vind ik ronduit alarmerend”, zegt Kamerlid Katrien Houtmeyers (N-VA), die zich in oktober kandidaat stelt als burgemeester voor Tielt-Winge. “Het is overduidelijk dat de meeste Tielt-Wingenaars zich te weinig betrokken voelen bij het beleid. En als nog geen kwart van je inwoners vertrouwen heeft in jouw bestuur, dan zit je met een probleem. Bovendien zijn alle tevredenheidscijfers in Tielt-Winge nog afgenomen ten opzichte van 2020. Enkel het geluksgevoel is met twee procent omhoog gegaan. Positief nieuws natuurlijk, maar we mogen niet vergeten dat de vorige Gemeente-Stadsmonitor middenin de coronacrisis is uitgebracht.”

Verbazend vindt Houtmeyers deze cijfers niet. “Bij N-VA noemen we het gemeentehuis van Tielt-Winge al langer het “huis van wantrouwen”. “De sfeer in het gemeentehuis is beneden het vriespunt en de relatie tussen ambtenaren en politieke meerderheid is volledig bekoeld. Dat kan en moet beter. Gelet op mijn achtergrond als arbeidspsychologe hecht ik bijzonder veel belang aan een goede en constructieve werksfeer op de werkvloer.  Samenwerken, dát moet er gebeuren, en dus niet ‘wij’ tegen ‘zij’. Bovendien zal een betere samenwerking ook de burger - en dus ook de tevredenheidscijfers - ten goede komen.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?